Three approaches in the research field of ethnomodeling: emic (local), etic (global), and dialogical (glocal)

Autores/as

  • Daniel C. Orey Universidade Federal de Ouro Preto
  • Milton Rosa Universidade Federal de Ouro Preto

Palabras clave:

Etic, Emic, Dialogical, Ethnomodeling, Ethnomathematics, Mathematization, Ética, Êmica, Dialógica, Etnomodelagem, Etnomatemática, Matematização

Resumen

Abstract

The acquisition of both emic (local) and etic (global) knowledge is an alternative goal for the implementation of ethnomodeling research. Emic knowledge is essential for an intuitive and empathic understanding of mathematical ideas, procedures, and practices developed by the members of distinct cultural groups. It is essential for conducting effective ethnographic fieldwork. Furthermore, emic knowledge is a valuable source of inspiration for etic hypotheses. Etic knowledge is essential for cross-cultural comparisons, which are based on the components of ethnology. In this regard, such comparisons demand standard units and categories to facilitate communication. Dialogical (glocal) is a third approach for ethnomodeling research that makes use of both emic and etic knowledge traditions through processes of dialogue and interaction. Ethnomodeling is defined as the study of mathematical phenomena within a culture because it is a social construct and is culturally bound. Finally, the objective of this article is to show how we have come to use a combination of emic, etic and dialogical (glocal) approaches in our work in the area of ethnomodeling, which contributes to the acquisition of a more complete understanding of mathematical practices developed by the members of distinct cultural groups.

Resumo

A aquisição de ambos os conhecimentos êmico e ético é um objetivo alternativo para a implementação da pesquisa em etnomodelagem. O conhecimento êmico é essencial para o entendimento intuitivo e empático das ideias, procedimentos e práticas matemáticas desenvolvidas pelos membros de grupos culturais distintos. Esse conhecimento também é essencial para a condução de trabalho de campo etnográfico. Além disso, o conhecimento êmico é uma fonte valiosa de inspiração para hipóteses éticas. O conhecimento ético é essencial para a comparação entre as culturas, que é baseada nos componentes da etnologia. Nesse sentido, essas comparações demandam unidades e categorias padronizadas para facilitar a comunicação. A dialógica (glocal) é a terceira abordagem para a pesquisa em etnomodelagem que utiliza as tradições e os conhecimentos êmico e ético por meio de processos de diálogo em interação. A etnomodelagem é definida como o estudo de fenômenos matemáticos dentro de uma cultura porque é um construto social e culturalmente enraizado. Finalmente, o objetivo desse artigo é mostrar como utilizamos a combinação das abordagens êmica, ética e dialógica (glocal) em nosso trabalho na área de modelagem, que contribui para a aquisição de um entendimento mais completo das ideias, noções, procedimentos e práticas matemáticas desenvolvidas pelos membros de grupos culturais distintos.

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Biografía del autor/a

Daniel C. Orey, Universidade Federal de Ouro Preto

Doctor of Education, Centro de Educação Aberta e a Distância, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, Minas Gerais, Brazil.

Milton Rosa, Universidade Federal de Ouro Preto

Doctor fo Philosophy, Centro de Educação Aberta e a Distância, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, Minas Gerais, Brazil

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Publicado

2015-06-30

Cómo citar

Orey, D. C., & Rosa, M. (2015). Three approaches in the research field of ethnomodeling: emic (local), etic (global), and dialogical (glocal). Revista Latinoamericana De Etnomatemática Perspectivas Socioculturales De La Educación Matemática, 8(2), 364-380. Recuperado a partir de https://revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/176

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